اگر انسان نداند که باید از چه چیزهایی اجتناب کند، همۀ تلاش‌هایش بیهوده خواهند بود.

هنر اجتناب کردن | آواز احساس‌برانگیز سیرن‌ها در افسانه‌های کهن

خودشناسی, روان‌شناسی تحلیلی, قصه‌ها و افسانه‌ها, گالری هنرها

هنر اجتناب کردن | آواز احساس‌برانگیز سیرن‌ها در افسانه‌های کهن

زمانی اریک فروم نوشته بود:

«اگر انسان نداند که باید از چه چیزهایی اجتناب کند، همۀ تلاش‌هایش بیهوده خواهند بود.»

گاهی اوقات که در پایان یک روز احساس نارضایتی دارم، وقتی بازمی‌گردم و آن روز را مرور می‌کنم، …

ادامه مطلب

چه ایرادی دارد که در برابر این گزاره تسلیم شویم که « من در بسیاری از مسائل کوچک هستم»؟

هنر تسلیم شدن | در چه مسئله‌ای بزرگ هستیم؟

خودشناسی, روان‌شناسی تحلیلی, گالری هنرها

هنر تسلیم شدن | در چه مسئله‌ای بزرگ هستیم؟

قبل‌ترها، کسی که سن و سال بیشتری داشت و ریش‌سفید لقب می‌گرفت، به عنوان بزرگ‌تر تلقی می‌شد و حرمت بیشتری برای او قائل بودند.

جلوتر که آمدیم، در کنار سن تقویمی، سن عقلی نیز مطرح شد. ممکن است کسی به …

ادامه مطلب

پیش از قرار گرفتن در مسند یک درمان‌گر، علاوه بر پشت سر گذاشتن یک سری دوره‌ها، لازم است شخص درمان‌گر هم روی خودش کار کند.

هنر درمان‌گری

روان‌شناسی تحلیلی, گالری هنرها

هنر درمان‌گری

نزدیک به دو هفته‌ی پیش، رمان «بلندی‌های بادگیر» از امیلی برونته را می‌خواندم. حین خواندن، گاهی که از رفتار شخصیت‌های داستان می‌رنجیدم، بلند می‌شدم و قدم‌زنان از این سرِ خانه به آن سر. و گاهی هم از جریان …

ادامه مطلب

نیاز در قالب خواسته بیان می‌شود، درست؛ اما اگر نیاز واقعی تشخیص داده نشود و بر خواسته تأکید شود، گوش و آغوش ما برای شنونده و پذیرا بودن بسته خواهد بود.

هنر تشخیص نیازها

خودشناسی, گالری هنرها

هنر تشخیص نیازها

ظاهر موضوع احتمالاً شما را به یاد سلسله مراتب نیازهای مزلو بیندازد. آیا باطن ماجرا نیز به همین سادگی است؟

روان آدمی پیچیده است. ما آن‌قدر تله و ترفند برای دور زدن نیازها‌ی‌مان به کار می‌بندیم که حتی ممکن است …

ادامه مطلب

به جای متمرکز بودن روی این‌که جواب دادم و کم نیاوردم، روی این متمرکز شود که جواب ندادم و آرامش را به خود هدیه کردم. 

هنر آرامش بخشیدن به خود

خودسازی, گالری هنرها

هنر آرامش بخشیدن به خود

اریک امانوئل اشمیت: «قهرمان کسی است که پیوسته انسان باشد؛ گاهی ضمن نبرد با دیگران و گاهی در جنگ با خود.» و من فکر می‌کنم اندکی ضمن نبرد با دیگران و بی‌شماری در جنگ با خود! چرا این حرف را می‌زنم؟ زوجی را تصور کنید که پیرامون مسئله‌ای، جر و بحثی میان آن دو شکل می‌گیرد. او یک حرفی می‌زند و دیگری هم با حرفی دیگر، حرف او را پس می‌زند. بازی‌ای که با حرف روی حرف گذاشتن ادامه پیدا می‌کند تا به...

ادامه مطلب

بسیاری در آغاز دوران بزرگسالی‌شان به شدت دچار مشکل می‌شوند چون هنوز ماهیت نبوغ خود را کشف نکرده‌اند و یا به نحوی جلوی بلندپروازی‌های نبوغ‌شان توسط شرایط درونی و بیرونی گرفته شده است.

هنر جستجوگری

خودسازی, گالری هنرها

هنر جستجوگری

بزرگ‌ترین بدبختی شخصیت ترپلف در نمایشنامه‌ی مرغ دریایی اثر چخوف، نداشتن هدفی معین بوده تا قریحه و نبوغش را الهام بخشد. بدبختی‌ای که به خودکشی منتهی می‌شود و نمایش به پایان می‌رسد. گاهی اوقات مشکل در نداشتن هدف نیست، در ندانستن ماهیت نبوغ است. پیش شرط پاسخ به سؤال «من چه می‌خواهم»، پاسخ به سؤال «من کیستم» است. بسیاری در آغاز دوران بزرگسالی‌شان به شدت دچار مشکل می‌شوند چون هنوز ماهیت نبوغ خود ...

ادامه مطلب

درونی کردن آنچه درونی است، هنری بزرگ است.

هنر درونی کردن

خودشناسی, گالری هنرها

هنر درونی کردن

بخشی از دیالوگ شخصیت ادموند در نمایش‌نامه‌ی لیرشاه: "غایت سفاهت ما آدمیان در دنیا آن باشد که به هنگام شوربختی، مه و خورشید و کواکب را تماماً مسبب بلایا و نگون‌بختی‌های خود برشماریم، حال آن‌که غالباً از بهر خطاها و رفتارهای افراطی به چنین وضعی گرفتار می‌شویم. گویی در انحطاط‌مان جبری نهفته بوده است و در بلاهت خویش قهر سپهر." بدون شک برای هر یک از ما پیش آمده که در تجربه‌ی زیست‌مان، از حرف‌ها و...

ادامه مطلب